Wie zijn wij?

De Parkstraatgemeente is een levendige, open en gastvrije geloofsgemeenschap, een vrije en verdraagzame ontmoetingsplek in Arnhem. Mensen uit de wijde omgeving vinden bij ons bezinning en bezieling en hebben alle ruimte voor zoeken en het stellen van levensvragen.

Onze inspiratie vinden we in Bijbelverhalen en andere – ook belangrijke – bronnen. We houden kerkdiensten, hebben gesprekskringen, bieden cursussen en organiseren diverse activiteiten.

Voor veel leden is de Parkstraatgemeente een rustplek in een drukke wereld, een plek van inspiratie waar we elkaar willen blijven vinden.

Je bent vrij om je (on)geloof op je eigen manier te beleven.
Er is ruimte voor twijfel, zoe­ken en het stellen van vragen.

Omzien naar elkaar heeft een belangrijke plaats in onze gemeenschap: zowel binnen als buiten de gemeente. Een aantal vrijwilligers (het contactwerk) ondersteunt de predikant in de zorg voor de gemeenteleden. De diaconie richt zich op zowel de wereld dichtbij als de wereld verder weg. Belangrijke aandachtspunten zijn: jezelf leren kennen, verdraagzaam zijn naar elkaar en een warme gemeenschap vormen.
We zijn Fairtrade Kerk en verbonden aan het Internationaal Netwerk van Lokale Initiatieven met Asielzoekers (INLA).

Missie

De Parkstraatgemeente wil een levendige, gastvrije geloofsgemeen­schap zijn, een plaats van bezinning en bezieling, waar ruimte is voor vragen en zoeken. Geïnspireerd door de Bijbel zijn we betrokken op elkaar en de wereld om ons heen.

Visie

De Parkstraatgemeente is een geloofsgemeenschap die staat in de (protestants-)christelijke traditie, en is het samenwerkingsverband tussen de Remonstrantse Gemeente Arnhem en Vereniging van Vrijzinnige Protestanten in Arnhem.

De Bijbel is onze inspiratiebron, maar niet de enige. Wij staan open voor alle bronnen die ons inspiratie geven bij onze zoektocht door het leven en bij het mens zijn in de wereld, zoals poëzie en andere wereldgodsdiensten. Naast spiritualiteit is de zorg voor elkaar, dichtbij en veraf, belangrijk. De Parkstraatgemeente staat in de samenleving – letterlijk en figuurlijk – en wil daar ook naar handelen.

• Samenwerkingsverband

De Parkstraatgemeente is het samenwerkingsverband van de Remonstrantse Gemeente Arnhem (RGA) en de Vereniging van Vrijzinnige Protestanten in Arnhem en omgeving (VVP-A).

De RGA is een plaatselijke gemeente van de (landelijke) Remonstrantse Broederschap, ook genoemd: de Remonstranten, die een zelfstandige geloofsgemeenschap (kerk) in Nederland is naast andere kerken.

De VVP-A is een vrijzinnige geloofsgemeenschap voor Arnhem en omgeving. De VVP afdeling Arnhem is onderdeel van de Vereniging van Vrijzinnige Protestanten in Nederland, de vrijzinnige tak binnen de Protestantse Kerk in Nederland (PKN).

Enkele leden van de VVP-A, zijn ook lid van de Protestantse Gemeente Arnhem (PGA). Zij vormen een ‘wijkgemeente van bijzondere aard voor de vrijzinnigen’ binnen de PGA.

De Parkstraatgemeente is een verenigingsvorm die een intensieve samenwerking van beide geloofsgemeenschappen juridisch mogelijk maakt. De Parkstraatgemeente is zelf geen apart kerkgenootschap en streeft daar ook niet naar.

• Lidmaatschap

Je hoeft geen lid te zijn om de kerkdiensten, kringen of activiteiten te bezoeken. Daarvoor ben je ten alle tijden welkom. Ook voor het vervullen van de meeste vrijwilligerstaken is een lidmaatschap niet nodig. Voel je je met ons verbonden en wil je graag deel uitmaken van onze warme gemeenschap, dan kun je lid worden. Meer weten? Stuur gerust de predikant een bericht.